Omote i Ura: Wiedzieć, kiedy iść do przodu, a kiedy odpuścić
W każdym ruchu Aikido są dwie drogi: Omote ( 表), działanie bezpośrednie i przednie, i Ura ( 裏), subtelny obrót, który odchyla i płynie. Dwa sposoby reagowania, dwa sposoby zrozumienia życia.
Wiedza, kiedy iść naprzód z determinacją, a kiedy odpuścić z mądrością, to nie tylko technika, to zasada, która przechodzi codziennie. Czasami najlepszą odpowiedzią jest stanąć twarzą w twarz, działać bez wahania i przejąć inicjatywę. Inni, prawdziwy magister to poddanie się, chłonięcie i czekanie na odpowiedni moment.
Omote i Ura nie są przeciwieństwem, lecz wyrazami tej samej równowagi. Kto tylko pcha, łamie się; kto tylko unika, rozpuszcza się. Sztuka polega na odczuwaniu chwili, płynie z sytuacją bez sztywności i strachu. Jak w praktyce, jak w życiu.
Pewnego dnia profesor Futaki powiedział do Ueshiba Sensei: „Sensei, zaatakuję go bokkenem. Czy możesz uciec przed moim atakiem? ” Sensei odpowiedział uśmiechnięty, „gdy tylko zechce. ” Kiedy profesor zazwyczaj atakował Ueshiba Sensei podczas wystaw, Sensei zawsze unikał lewej strony. Dlatego tym razem przewidział i zdecydował się zaatakować w kierunku, którego Sensei zawsze unikał. W rezultacie atak profesora Futaki nie powiódł się, ponieważ Sensei się nie ruszył. Oczywiście profesor przyznał się do porażki. „
Kiedy profesor Futaki zapytał Sensei, jak wyczuł kierunek jego ataku, odpowiedział: „Twój umysł już był skierowany w prawo. Twoje bezduszne ciało spowodowało, że twój atak był wolniejszy niż kiedykolwiek! ”
Z „Życia na Aikido – rozdział 8” autorstwa Gozo Shioda
Podstawowe zasady Aikido i Kenjutsu
Awase połączone:
Oznacza „harmonizować” lub „zjednoczyć”. To umiejętność synchronizacji z ruchem i intencją przeciwnika, dostosowując się do kontroli sytuacji bez bezpośredniego oporu.
Ma Ai szpiegowanie:
Ma na myśli odpowiedni dystans między tobą a twoim przeciwnikiem. Oznacza to znalezienie bezpiecznej przestrzeni, w której możesz zareagować i działać skutecznie, niezależnie od tego, czy to atakować, bronić czy unikać.
Zanshin
Dosłownie „pozostały”. Reprezentuje stan gotowości i ciągłej koncentracji, nawet po zakończeniu akcji. To świadomość, że konflikt może nie zakończyć się całkowicie.
Te zasady, stosowane łącznie, stanowią podstawę praktyki technicznej i umysłowej zarówno w Aikido, jak i Kenjutsu.
Ten strój jest stałym elementem japońskiej kultury. Pierwsze historyczne odniesienia do hakamy dotyczą wojowników konnych, którzy używali go jako ochrony przed otarciami, gdy jeździli bez siodła, a także ochrony przed zadrapaniami na nogach, które mogą powstać z krzaków.
W tym czasie hakamy były szyte ze skóry lub bardzo grubego płótna. Z czasem stał się elementem, który podkreśla status i rangę społeczną.
Te rodzaje spodni były noszone między innymi przez dworzan w erze Edo i Samurajów specjalizujących się w różnych sztukach walki.
Do dziś tradycja noszenia hakamy przetrwała w tradycyjnych sztukach walki, takich jak: jujitsu, iiaido, kenjutsu, kendo, kyudo i judo.
Tradycyjni sędziowie karate i sumo też to noszą (dotyczy to również zawodników sumo poza stadionem zapasów – prywatnie).
Obecnie w Japonii noszenie hakamy działa również jako strój ceremonialny wśród osób niezwiązanych z budo.
Dziedzictwo kultury japońskiej wymaga, aby hakama była wykorzystywana przez artystów, księży syntoistów i świeckich, dygnitarzy i VIPów podczas ważnych lub okazjonalnych uroczystości.
Zgodnie z tradycją hakama zapewniła czysty i formalny wygląd, brak hakamy był niechlujny i pozbawiony odpowiedniej etykiety.
🇯🇵Krój Hakamy składa się z szerokich nóg, które ozdobione są plisowanymi elementami – hida
W hakamie jest siedem fałd: pięć z przodu (trzy po prawej i dwa z lewej) i dwa z tyłu.
Każda fałda opisuje jedną z siedmiu cnót wojownika Bushi.
Podwójne widziane z przodu:
- yuu (pierwszy od lewej) odwaga, działanie z przekonaniem i wiarą w swoje umiejętności, odwaga,
- jin (drugi od lewej) pomoc, dobroć, współczucie,
- gi (trzecia od lewej) uczciwość, moralność, sprawiedliwość,
- rei (czwarta od lewej) szacunek, życzliwość, wyższość uprzejmości nad chęcią okazania siły jednego,
- makoto (piąta od lewej) prawdziwość i uczciwość wobec swoich zasad moralnych, czystości i pewności działań bez konieczności zabezpieczenia i obiecywania,
Podwójne widziane od tyłu: - meiyo (po lewej) honor, rozliczanie się samemu, osądzając we własnym przypadku,
- chuugi (po prawej) lojalność, wierność sprawie i zaufanie wobec ludzi przestrzegających prawa.